Gratis undervisningsforløb til 0.- 10. klasse fra Skole- kirkesamarbejdet i Horsens.

Stille råb og knyttede næver
- et projekt om oprør
Målgruppe: 7.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Periode: januar 2026
Tidsforbrug: 6-7 lektioner
-
Indeholder: Lærervejledning
-
Elevhæfte (klassesæt)
-
Hjemmeside med explainerfilm og oprørsbibliotek
Op på barrikaderne, grib megafonen!
Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden.
Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan
være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og
vælger en anden vej.
Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stille, er, at de deler ønsket om at ændre noget.
Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man
synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og er der plads til etik i oprøret?
I dette projekt skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristen-dommen i dag.
Gennem fire explainerfilm stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring oprør inden for historie, forskellige religioner, musik og kunst.
Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat, der også kan anvendes som produkt til eksamen.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med forslag til aktiviteter og baggrundsstof
Klassesæt af elevhæfter
Adgang til projekthjemmeside med explainerfilm, oprørsbibliotek samt prøveoplæg
Projektet er udviklet af skole-kirketjenester fra:
Kg.Lyngby, Næstved, Roskilde-Lejre-Greve, Kolding, Haderslev og Skanderborg.
